Till dig som upplever att det skaver

Du har förmodligen tagit dit hit för att du vet att det finns delar i organisationen som kan förbättras. Bra! Då är du förmodligen också motiverad och fast besluten om att ta itu med era utmaningar och även lägga det engagemang och den tid som de kräver.

”Att dom aldrig kan lära sig!”

Att förändra processer och strukturer är en sak. Att försöka förändra människors beteende inom dessa kulturer, är en helt annan. Så länge inte människan själv vill förändra sig, är det rent av omöjligt. Men får man bara uppleva nyttan av förändringen, känna att den till och med leder till att jag själv får det bättre eller har något att vinna på det, går förändringsprocessen enormt mycket enklare. Hemligheten är att skapa en organisation som är hälsosam och underlättar för förändring. Och inte minst är väldigt tydliga i sina förväntningar.

”Jo, kompetensutveckling är väl bra men man vill ju att något händer när man kommer hem också.”

Just därför har vi valt att arbeta med upplevelsebaserad metodik. Våra deltagare får helt enkelt känna på konsekvensen av förändringen redan under utbildningen. Man stimulerar sin egen drivkraft och utrustas med användbara verktyg och kloka insikter som man sedan kan ta med sig tillbaka till arbetsplatsen. Redan nästa dag.

”Fast vi är en väldigt speciell arbetsplats. Här funkar saker helt annorlunda.”

I vårt utbud finns olika delmoment inom organisations- och ledarskapsutveckling, företagskultur och coachning. Fördelen med skräddarsydd handledning är att vi kan sätta samman det upplägg som just ni behöver och har förutsättning för: En del coachning, två delar trimning av arbetsgruppen, tre kurser i projektledning, allmän översyn av organisationens process och en stor skopa företagskultur för att försäkra sig om att alla medarbetare är på rätt bana. Ja, du förstår säkert liknelsen.

”Det är ingen idé att hänga upp sig på det.”

Finns det något i din organisation som du stör dig på? Någons beteende du irriteras av? Vi människor agerar väldigt mycket på symptomen istället för att ta itu med det verkliga problemet. Men tänk om vi skulle öka omsättningen med 30% bara genom att förflytta resultatet från ”hyfsat” till ”riktigt bra”? För det är det som är grejen. Det är därför vi är här – att du ska uppleva att vårt samarbete ger effekt i din verksamhet.

”Jag vill gärna kunna vara personlig i min kontakt med de anställda. Men var drar jag gränsen?”

En av de viktigaste ledaregenskaperna är förmågan att lyssna med båda öronen: Inåt i organisationen och utåt på marknaden. På nuet och på framtiden. På dina uppdragsgivare och på dina anställda. På samma gång som du behöver förstå medarbetarens personliga upplevelse, förväntas du även tolka sammanhanget objektivt. Sätter du på dig de subjektiva glasögonen kommer du snart få problem som chef. Du måste kunna lyssna till personen utan att göra det personligt.

”Klart vi vill växa och bli större. Men det gäller ju att alla är med på banan.”

Vi finns här för att vi tror alla människor har en stor grundpotential – oftast långt större än de själv är medvetna om. Får den potentialen chans att växa och tillåts ett större spelutrymme kommer inte bara människan att må bättre på jobbet. Även företaget kommer gå bättre, växa sig starkare och utvecklas parallellt med sina medarbetare. Så länge viljan, respekten och ambitionen finns i fikarum, i styrelserum, på produktionsgolvet, i receptionen, under kundbesöket, ja överallt där ditt företag verkar och kommunicerar, så är allt möjligt. Det är vår fasta övertygelse och vårt ihärdiga erbjudande.